20140116

Om att påverka

Många ber mig tagga ner, sluta vara arg, lägga energin på att påverka istället och sluta "gnälla" när jag skriver om saker som hänt mig under dagen, oftast orsakat av hetero macho cismän.
Då tänkte jag lägga upp det såhär:

1. Tycket att det ÄR ett sätt att påverka då en skriver saker i sociala medier eller delar för mig; viktiga artiklar. Det får allmänheten att se hur världen ser ut för hälften av befolkningen (okej kan bara tala för mig själv, men vet att de flesta kvinnor någon gång blivit utsatta för ungefär samma grejer) och det är inget en kan blunda för hela livet.
Att ta varje diskussionstillfälle som ges (om den andra partern är villig att lyssna och ta in) är också att försöka påverka, det är inte att vara en radikal feminist och manshatare. Om personen i andra änden är vettig så kan hen förhoppningsvis ta in något av det en sagt och ändra sina åsikter åt det bättre. Sitter aldrig och spottar och skriker någon i ansiktet, tar det snarare jävligt lugnt och håller det på en vuxen nivå. Dock är det svårt när den andra personen ibland har en tendens att glida ut i pajkastning, DÅ kan en börja fundera på om det är värt att lägga den energin på en idiot.
Undrar hur ni vill att jag ska påverka istället för att prata, demonstrera och skriva?
Är liksom inte en politiker som får min röst hörd av hela svenska folket.
Har inte heller pengar att skänka eftersom jag inte ens har någon inkomst.
Klura på hur jag ska göra om detta inte duger (eller förklara hur ni menar om jag missuppfattat hela grejen med att jag är gnällig.)

2. Tänk er att jag skriver att jag ska bojkotta allt som har med män att göra det här året. Vad skulle folk säga? Troligtvis att jag är en manshatare och att det inte har ett skit med jämställdhet att göra.
Men om vi vänder på det och säger att en man skriver detta? (vilket redan har hänt) och han får massa creds över att han är så jävla bra, superbra vänsterfeministman!!!!
Så är det ju med allt. Säger jag något angående cismän, patriarkatet, allt så är jag en manshatare, men säger en kille att han ska rösta på F! så är han den bästa killen på denna jord.
Misstolka mig inte, tycker det är SKITBRA att män engagerar sig i feminismen, men när de tar vår plats så blir det inte jämställt.

3. Män som klagar på feminismen förstår inte att de själva gynnas av den, och det kan jag tycka är sjukt ledsamt. Förstår att denna revolution har kommit som ett bombnedslag och att vissa blir rädda och sätter sig på tvären, men hade ni läst på lite mer så hade ni förstått att feminismen inte är här för att utrota män, utan för att gynna ALLA.

4. Igår på vagnen så satt det en man och stirrade på mig. Klockan var kring 23 och jag hade varit ute och tagit en öl med några vänner.
Det börjar med att han kliver på och sätter sig på sätet framför mig. Efter varje stopp så kollar han ba på mig för att se att jag inte gått av, sen ser jag att han börjar kolla på mig genom fönstret och SEN vänder han sig om och stirrar på mig.
Har på mig hörlurarna vilket betyder att jag inte vill att någon ska prata med mig. En taktik som jag behövt lära mig som kvinna för att undvika äckliga män som börjar flirta på vagnen.
Ändå öppnar han sin äckliga käft och frågar om jag kan engelska.
Svarar nej och tittar ned i telefonen.
Han fortsätter titta på mig resten av resan och jag vågar knappt gå av eftersom jag tror att han sa följa efter, det gjorde han som tur inte.
Det här var en av de mildaste som jag varit med om, ofta slutar de inte prata och tar tag i ens lår eller pussar en på kinden.
Det är inte mitt ansvar alls. Gör allt jag an för att ingen ska börja prata med mig, stirra på mig, ta på mig men ändå gör de det.

Kan alla hetero cismän bara ta sitt ansvar och sluta
- Titta på tjejer på vagnen hem
- Prata med tjejer (även om ni vill vara schyssta så kan det uppfattas som läskigt när en ska hem på natten)
- TA på tjejer utan lov. Speciellt om hon tar bort handen och säger nej.
- Vänta in tjejen när ni gått av och sedan gå bakom henne (skynda er hellre och gå snabbt ivåg framför)

Det är så jävla onödigt att hålla på med något annat. Om alla tänker på detta så kanske tjejen slipper bli uppjagad i onödan. Så många gånger jag trott att jag kommer bli våldtagen men inte blivit det (pga. läskig stirrande man som går av på samma hållplats men antagligen inte ville något illa).


Inga kommentarer: